دموی NFS: Hot Pursuit با بیش از 2 میلیون دانلود

 


هر ساله شاهد حضور عناوین ریسینگی در سبک های مختلف در بازار هستیم و هر کدام از آنها می توانند قشر خاصی از علاقمندان به سبک ریسینگ را برای مدت ها پای صفحه نمایشگر نگه دارند . اما سبک ریسینگ یک آقای خاص دارد ، عنوانی که بیش از هر عنوان ریسینگ دیگری میتواند نیازهای گسترده مخاطبان تنوع طلب خود را پاسخگو باشد . Gran Turismo به واقع مانند یک منوی غذای کامل است و نسخه 5 ام این سری تنوع در مسابقات و امکانات را به حد نهایی خود رسانده است . شما می توانید علاوه بر انجام مسابقات عادی در بازی مسابقات لایسنس شده سبک های karting , NASCAR , WCR و Super GT را نیز تجربه کنید .





در بازی شاهد 26 منطقه ، 71 مسیر متفاوت ، 1,031 ماشین ( که حدوداً 20% آنها را ماشین های Premium و 80% مابقی را ماشین های Standard تشکیل میدهند ) ، چرخش شب و روز ( در پیستهای خاص ) ، آب و هوای متغییر ( در پیستهای خاص ) ، مسیر های خاکی و برفی و پیستهای مخصوص مسابقات نسکار ، بخش Course Maker ( برای اعمال تغییرات دلخواه در پیستهای خاص ) ، بخش Photo Travel ( محیطهای زیبا مخصوص گرفتن عکس های زیبا ) و بخش مهیج Special Events خواهید بود . همچنین میتوانید در دو بخش A-spec و B-spec به مسابقه با حریفان خود پرداخته و بر تجربه و دارایتان برای شرکت در مسابقات مهیج تر و خرید خودرورهای مورد علاقه بیافزایید .

بدون شک GT5 امکانات بسیار زیادی را در اختیار مخاطبان خود قرار میدهد اما نحوه به اشتراک گذاشتن این امکانات چندان بی عیب و نقص نیست . برای مثال شما در منوی بازی با صفحه های تو در تو و بعضاً نا آشنا مواجه خواهید شد که دسترسی آسان و سریع به هر یک از بخش ها را مشکل میکند و مدام باید یک صفحه لودینگ را برای کوچکترین کارهای ممکن در مقابل چشمانتان ببینید . در قسمت Photo Mode نیز با اینکه امکانات بسیار زیادی در دسترس هستند اما بشخصه حس خوبی از نحوه کار کردن با دوربین بازی نداشتم و نحوه حرکت دوربین ، کادر بندی و ... چندان جالب به نظر نمیرسید . در کل میتوانم بگویم یکی از مشکلات بازی طراحی UI است که میتوانست خیلی بهتر و مدرن تر طراحی شود .

در حالی که بازی دارای 1031 خودرو می باشد شما تنها می توانید تعداد محدودی از آنها را در بخش Arcade Mode امتحان کنید و حتی در بخش Car Dealer نیز شما با لیست کلی ماشینهای بازی روبرو نخواهید شد و برای مثال فقط 5 تا از محصولات BMW را میتوانید در این قسمت بیابید که با وجود لیست 1031 خودرویی بازی جای تعجب دارد .

بخش Course Maker نیز کار خود را خیلی خوب انجام میدهد و با تست کردن مسیری که ساخته اید به این نکته پی خواهید برد .

بازی امکانات شخصی سازی بسیار زیادی را برای بازیباز تدارک دیده است ، منتهی آشنایی با آنها زمان بر است و نیاز به حوصله دارد . در انتهای نقد به قسمتهای مختلف و امکاناتی که هر بخش در اختیار مخاطب قرار میدهد اشاره خواهد شد .


Gran Turismo 5 امکانات و بخش های زیادی را برای شما تدارک دیده است . مطابق معمول شما شاهد بخش لایسنس ها خواهید بود که به 6 بخش b , a , ic , ib , ia , s تقسیم شده است و با گذراندن این بخش ها شما میتوانید لول خودتان را افزایش داده و در مسابقات سطح بالاتر شرکت کنید . همچنین شما میتوانید در مسابقات قسمت A-Spec شخصاً شرکت کرده و ضمن گرفتن جوایز نقدی و ماشین ، لول خود را نیز ارتقا دهید . در قسمت B-Spec نیز کنترل خودروی خودتان را به یک هوش مصنوعی خواهید سپرد و او را در طول مسابقه برای پیروز شدن یاری خواهید کرد .

در بخشهای دیگر بازی مانند GT Auto و Tuning Parts Shop می توانید به تقویت و تزئین ماشین خود پرداخته و لذت ببرید . امکانات این بخش ها در حد بازیهایی مثل NFS نیست ولی لذت بخش است .

انواع مسابقات در بازی تعبیه شده است و شما میتوانید مطابق با سلیقه خودتان در آنها شرکت کنید ، از کارتینگ و مسابقات نسکار گرفته تا مسابقات Off-Road در برف و جاده های خاکی ، مسیر های کوهستانی ـه پر پیچ و خم و ... بازی برای هر کدام از این قسمتها دارای خصوصیات خاصی می باشد که نحوه کنترل ماشینها را نسبت به هم متمایز میکند .

از لذت بخش ترین رقابتهای GT5 میتوان به قسمت Special Events اشاره کرد که بخشی متنوع و ستودنی را بوجود آورده است . تنوع در این قسمت حرف اول را میزند و فکر نمیکنم کسی نا امید از این بخش بیرون بیاید .

علاوه بر این نکات شما می توانید درجه سختی بازی را متناسب با مهارتهای خودتان تنظیم کنید و با فعال کردن بعضی از Assist ها تسلط خودتان بر خودرو های وحشی را بیشتر کنید . در طول بازی میتوانید برخی تنظیم های مورد نیازتان را بر روی Gamepad پیاده کرده و در حین بازی این تنظیمات را Off و یا ON کنید و یا حتی درجه برخی از آنها را بین 0-10 تغییر دهید .

هوش مصنوعی بازی نیز قابل قبول است ، AI ها گویی در برخی موارد شما را نمی بینند و اصلاً با شما رقابت نمیکنند و تنها مسیری را که از پیش تعیین شده است را میخواهند در پیش بگیرند . بارها شاهد این بودم که یک ماشین از پشت نزدیک شده و مانند آهنربا به عقب ماشین می چسبید و کنترل من بر خودرو را مختل میکرد . آنها هیچ کاری برای از بین رفتن این حالت نمیکنند و تنها شما را هل میدهند و یا اینکه مانع از حرکت شما میشوند . این قسمت از بازی بواقع گاهی اوقات بخصوص در ریس های حساس اعصاب خرد کن میشود چرا که یا شما باید یک ماشین را به دنبال خود بکشید و یا یک ماشین باید شما را به دنبال خود بکشد ! و تنها راه رهایی از این حالت هم فدا کردن مقداری از شتاب و یا سرعت شما خواهد بود چرا که AI ها تمایلی به نشان دادن واکنش ندارند (!) اما با این وجود شرکت در مسابقه هایی با 11 یا 15 هوش مصنوعی می تواند لذت بخش و خاطره انگیز باشد .



صداگذاری ماشینها یکی از مهمترین قسمتهای یک سیمولیشن به حساب می آید چرا که شما نیاز دارید در هر لحظه نسبت به شرایط خودری خود آگاهی داشته باشید و تنها دو عامل ویبره دسته ( یا فرمان ) و صدای موتور و چرخهای خودرویتان می توانند به شما در این راه کمک کنند . صداگذاری هر خودرو به خوبی انجام شده است و میتوانید تغییرات دور موتور و تماس چرخها با زمین را بخوبی احساس کنید . حتی اگر تغییراتی در خودرو خود اعمال کنید و مثلاً موتور آن را تعویض کنید شاهد تغییر صدای آن خواهید بود . اما این قسمت ضعف هایی هم دارد .

شما ممکن است در حین رانندگی از مسیر اصلی که اغلب آسفالت است خارج شده و به کنارهای پیست که از خاک ، شن و یا چمن پوشیده شده است وارد شوید و در خیلی از موارد شاهد هیچ تغییری در صدای شنیده شده از چرخها نخواهید بود که برای یک سیمولیشن چندان جالب به نظر نمیرسد .

همچنین هنگامی که به داخل تونل ها و مکانهای مسقف و یا خیابانهای باریک در میان آسمان خراشهای موجود در پیست های شهری میروید در نمای کاکپیت هیچ تغییری در صدایی که به گوشتان میرسد نخواهید یافت . البته این قسمت چندان به شبیه سازی بودن ربطی ندارد اما به لحاظ تکنیکی صدا گذاری بازی را پایین نگه میدارد . اما اگر در نمای خارج کاکپیت باشید صدایی را که در داخل تونل ها میشنوید اندکی متفاوت خواهید یافت .

افکت صدای تصادف در بازی از تمام زوایا و تمام شرایط اندکی بم است و حس خرد شدن فلز و یا شکستن شیشه ماشینها را القا نمیکند اما صدا را از جهتی که برخورد با شما صورت گرفته خواهید شنید . نکته دیگر درباره صداهای شنیده شده از تصادف ها این است که هر چند بار که از یک زاویه خاص با ماشین دیگری برخورد کنید یک افکت صوتی بیشتر را نخواهید شنید . تنها ممکن است بسته به فاصله ای که تصادف از شما رخ میدهد ( تصادف ماشینهای دیگر ) همان افکت صوتی را منتهی اندکی ضعیفتر بشنوید . ضمن اینکه این افکت های صوتی ـه مربوط به تصادفها را برای تمامی ـه خودرو ها یکسان خواهید یافت ، حتی در مورد خودروهای مخصوص Karting .

اما موسیقی بکار رفته در Menu بازی بسیار زیبا و دلنشین کار شده است و تنها تسلی بخش من در حین Loading های طولانی و متعدد همین موسیقی های زیبا و دلنشین بودند که هیچ وقت از شنیدنشان خسته نشدم . شما میتوانید موسیقی های مورد علاقه خودتان را نیز در حین Race بشنوید و لذتی دو چندان را تجربه کنید که میتواند جبران کننده تعداد کم موسیقی های خود بازی در بخش Race باشد .



اولین و مهمترین قسمت گرافیک یک بازی performance آن می باشد و GT5 در این زمینه و روی نمایشگر من بی نقص ظاهر شد . بازی با فریم ریت اکثراً ثابت 60fps و رزلوشن 720p native و 4xMSAA و بعضاً حضور 16 ماشین در پیست اجرا میشود . از این نظر میتوان GT5 را یک غول گرافیکی محسوب کرد اما نقایصی وجود دارند که ارزش تکنیکی کار را تقلیل میدهند .

این بازی بهترین مدلسازی های in-game از ماشینها را با 200+ خودروی Premium ـی که دارد برای شما به ارمغان می آورد . جزئیات در برخی موارد شما را حیرت زده خواهند کرد . البته پیش می آید که روی برخی مدلها ( قسمت کاکپیت ) کمتر کار شده باشد اما باز هم چیزی از ارزش های این بخش از گرافیک بازی کم نمیشود . اما 800+ خودرو Standard حکایت دیگری هستند . این خودرو ها در حین Race اغلب قابل قبول هستند و میتوان آنها را مناسب در نظر گرفت اما در قسمت Photo Mode میتوانید انواع گوشه ها و ساده سازی های بکار رفته در مدلسازی آنها را مشاهده کنید .

سریعترین خودروی خیابانی یعنی Bugatti veyron را در میان نمونه های Standard خواهید یافت در حالی که خودرویی مانند samba bus که با زحمت تا 70 کیلومتر در ساعت سرعت میگیرد و اصلاً خودرویی جهت Race نیست با بالاترین جزئیات در قسمت خودروهای Premium جای گرفته است . از نظر من این یکی از بی سلیقگی های PD در طراحی بازی به شمار می آید .

پیستهای بازی تعداد بسیار زیاد و قابل قبولی دارند ، محیط های متنوع و گسترده ، اما کیفیت بکار رفته در این پیست ها یکسان نیست . برخی پیستها و محیط پیرامونشان مانند Mazda Raceway Laguna Seca و یا پیست های کارتینگ در عین گسترده بودن و داشتن حالتی تپه مانند کم جزئیات و ساده طراحی شده اند و برخی دیگر مانند High Speed Ring تحسین بر انگیز و بروز . در بسیاری از موارد هم شاهد اضافه شدن تکه تکه و نامتعارف سطوح و بناهای گسترده به محیط پیرامون پیستها بودم که جالب بنظر نمیرسید .

در برخی موارد هم محیط پیرامون پیست بیش از حد محدود شده است و شخصاً در بعضی موارد احساس کردم محیط بسیار تنگ بنظر میرسد و نچسب . از جمله این موارد می توان به پیست Circuit de la Sarthe اشاره کرد که محیط پیرامون آن حالتی خفه دارد اما در طرف مقابل پیستی مانند Nürburgring وجود دارد که نه تنها باعث نمیشود احساس خفه بودن به شما دست بدهد بلکه محو طراحی زیبای آن نیز خواهید شد .

نور پردازی بازی در روز عادی کار شده اما در برخی از پیستها مثل Nürburgring نور پردازی هنری و تلألو نور خورشید در آسمان زیبا و چشم نواز است . بر خلاف تصور اولیه من بازی از سیستم HDR استفاده نمیکند و کم و زیاد شدن شدت نور در برخی تونلهای بازی صرفاً جنبه هنری دارد ، این موضوع را میتوان با بررسی برخی مسیر ها مانند Trial Montain Circuit بوضوح دید . در کنار این موارد سایه زنی در بازی نیز بسیار بد کار شده ، طوری که حتی مدلسازی های زیبای کاکپیت را نیز تحت الشعاع قرار میدهد . سایه درختها و ماشینها بر روی زمین لبه های نرم ندارند و این غیر طبیعی است .

اما نور پردازی در شب حکایت دیگری است . میتوانم به جرأت بگویم زیباترین صحنه هایی که در یک بازی ریسینگ و در شب دیده ام متعلق به GT5 بوده و از این نظر PD بسیار عالی عمل کرده است . البته میتوان به نبود سایه های ضمخت و بی کیفیت در مراحل شب نیز به عنوان یک نکته قوت اشاره کرد .


 
تماشاچیان در پیست های خاکی یا برفی ناامید کننده طراحی شده اند . مدل های 2D ای که به طرز عجیبی تکان میخورند و با حرکت دوربین به سمت آن می چرخند !! این صحنه بخصوص در چند ثانیه ابتدایی مراحل Off-Road که مجبور به نگاه کردن در و دیوار هستید توی ذوق میزند . درختها نیز در اکثر موارد بصورت 2D و ضمخت و کار شده اند که البته در حین ریس چندان بد بنظر نمیرسند اما اگر نمایشگر بزرگ داشته باشید و یا HD احتمالاً زیاد جالب به نظر نخواهند رسید . کیفیت بافتها نیز در پیستهای مختلف یکسان نیست و اغلب میشود که کیفیت نه چندان جالب آنها نظر شما را به خود جلب کند .

در مورد افکتهای بکار رفته در بازی نیز میتوان به افکت دود یا خاک حجم دار اشاره کرد که در اکثر موارد چشم نواز هستند و تابش نور بر روی این دود های حجم دار بسیار چشم نواز است و در یک بازی ریسینگ بی سابقه . اما استفاده از 1/16th-res alpha buffer برای این قسمت از بازی باعث میشود که شما لبه های اجسامی که با دود در ارتباط هستند پیکسل ، پیکسل و بی کیفیت ببینید .

افکت باران در بازی چندان جالب کار نشده است و قطرات آب بیشتر شبیه به ساچمه های فلزی رفتار میکنند تا قطره آب . حتی به لحاظ ظاهری هم چیزی که روی صفحه نمایشگر میدیدم با واقعیت تناسب چندانی نداشت . در آب و هوای بارانی آسمان رنگی سرد و بی روح به خود میگیرد ( مطابق با واقعیت ) اما هیچ گونه انعکاسی از سطوح دیده نمیشود . افکت باران در بازی اسکریپت شده است که البته چندان عجیب نیست چرا که افکت باران به صورت ریل تایم هزینه ای خاص خود را خواهد داشت .

انیمیشن های تعویض دنده در بازی بسیار زیبا و کامل طراحی شده اند و از این حیث GT5 کاملترین نمونه در دنیای ریسینگ به حساب می آید . این انیمیشن ها در کنار لرزش های بجای تصویر در سرعت های بالا می توانند حس سرعت را بخوبی به بازیباز منتقل کنند .

آخرین قسمت از بخش گرافیک در خصوص دمیج ظاهری بازی است که باز بین خودرو های Premium و Standard متفاوت است و حتی در بین مدلهای Premium نیز کیفیت یکسانی برای دمیج ظاهری وجود ندارد . شدت آسیب های وارد شده به ماشین ها اغلب با تصادفها و سرعت ماشین متناسب نیست و با دفورمیشن قطعات بدنه در حالی روبرو خواهیم شد که ممکن است آنها را در هم فرو رفته ببینیم ، البته اگر نخواهید آنها را از نزدیک ببینید زیبا به نظر میرسند . حتی در تصادف های شدید شاهد بلند شدن دود از چرخهایتان خواهید بود که علی رغم فانتزی بودنش جالب است .



فیزیک بازی در یک کلام ستودنی کار شده و در مسابقات و پیستهای عادی این نکته را بخوبی در خواهید یافت . کنترل ماشینها بسیار شارپ و تند و تیز کار شده و این حس را به شما القا میکند که بر لبه تیغ رانندگی میکنید . گاهی پیش می آید که ماشین شما شروع میکند به سر خوردن و لغزیدن بر روی زمین ، تنها یک لحظه شک کردن و چرخاندن فرمان کافی است برای اینکه مسابقه را واگذار کنید . با توجه به این خصوصیت بازی شما نیاز دارید ویژگی های خودروی خود را بشناسید و آن را در بهترین و متعادلترین حالت کنترل کنید و دقیقاً همانگونه با خودرویتان برخورد کنید که درست است . شک کردن در اکثر موارد مساوی با باخت است . دست اندازهای سطح جاده بخوبی به داخل کابین و از طریق لرزش دسته ها منتقل می شوند و حتی می توانید بالا و پایین شدن سیستم تعلیق خودرویتان را نیز حس کنید .

در بازی برای قسمت های NASCAR و Karting از فیزیک مخصوص بخودشان استفاده شده است و حس متفاوتی از آنچه با راندن ماشینهای عادی در پیست های عادی به شما دست میدهد را تجربه خواهید کرد . طراحی این مراحل بسیار زیبا و هیجان آور انجام شده است .

در قسمت Off-Road نیز باید گفت که کنترل بازی بیشتر شبیه به عناوین آرکید عمل کرده تا یک شبیه ساز . تفاوت چندانی بین مسیرهای برفی و خاکی مشاهده نمی شود و علاوه بر آن دست اندازهایی که قاعدتاً باید در مسیر های ناهموار بیشتر باشند کمتر از مسیر های عادی بازی به داخل کابین راه می یابند . بنظر میرسد سازندگان به این قسمتها نگاه جدیی نداشته و بیشتر برای غنی و لذت بخش تر کردن بازی آنها را اضافه کرده اند .

در آب و هوای بارانی و برفی فیزیک ماشینها چندان تغییری نمیکند و از این نظر تفاوت چندانی با حالت عادی مشاهده نمیشود . البته انتظار هم نداشتم که یک تغییر اساسی در نحوه کنترل ماشینها در هوای بارانی را شاهد باشم چرا که کاری بسیار سخت و شاید فراتر از حد کنسول های نسل حاظر باشد . ماشینها کمی بیشتر سر میخورند اما این تمام چیزی نبود که در آب و هوای بارانی انتظارش را میکشیدم .

دمیج مکانیکی بخشی است که در بازی حضور نداشت ( تا زمان نوشته شدن این مقاله ) و این نکته تأثیر سؤیی بر تجربه GT5 به عنوان یک شبیه ساز خواهد گذاشت . البته باید دید که دمیج مکانیکی بازی در چه سطحی قرار داشته و چقدر می تواند به واقعیت نزدیک شود . اما در همین نسخه هم اگر تصادف های پی در پی و عمدی داشته باشید در نهایت تایرهای خود را نامطمعن و لغزنده خواهید یافت. می توان این تغییر حالت در عملکرد تایرها را نوعی دمیج مکانیکی به شمار آورد اما مشکل اینجاست که تنها زمانی میتوانید تایرهای خودروی خود را در چنین شرایطی ببینید که به عمد ، چندین و چند تصادف مهلک را ( آنهم در چندین نوبت ) پشت سر گذاشته باشید .

 

 






Arcade Mode
این بخش شامل زیر مجموعه های زیر می باشد :
  1. 2P Split Screen : در این بخش شما میتوانید از انجام بازی به صورت دو نفره با دوستان خود لذت ببرید .
  2. Drift Trial : بخشی مخصوص Drift زدن و مهار کردن هیولاهای فلزی و خودرو های وحشی که مشتاقان زیادی دارد .
  3. Time Trial : قسمتی ایده آل برای افرادی که دوست دارند هر چه بیشتر و بهتر با خودروی مورد علاقه خود و نحوه کنترل آن در پیست های موجود در بازی آشنا شوند . شما می توانید در این قسمت مهارت خود را به چالش کشیده و تکنیک های رانندگی خود را بهبود ببخشید . شما در این بخش تنها رانندگی میکنید و می توانید از سایه ( ghost ) خود نیز برای بهبود تکنیک های رانندگی تان استفاده کنید .
  4. Single Race : این بخش برای امتحان خودرو هایی که هنوز موفق به خریدشان نشده اید در پیستهای دلخواهتان مناسب است . همچنین اگر Eye Toy دارید می توانید از آن برای Head tracking نیز استفاده کنید و لذت خود از بازی را دو چندان کنید . این بخش دارای سه درجه سختی Intermediate ، Beginners و Expert می باشد . همچنین میتوانید دمیج ظاهری و استهلاک تایرهای خود را در این بخش نظاره گر باشید و از بازی بیشتر لذت ببرید .

لازم به ذکر است که در قسمت ماشینها شما دارای 3 انتخاب خواهید بود :
  1. Favorit Garage : شما می توانید ماشینهای مورد علاقه خودتان در Garage را با اختصاص دادن یک ستاره وارد لیست خودرو های مورد علاقتان کرده و در بخش آرکید نیز از آنها استفاده کنید .
  2. Arcade Only : در این قسمت شما تنها مجاز به استفاده از ماشینهای از پیش تعیین شده ای هستید که بازی در اختیارتان قرار میدهد ، تعداد این ماشینها بسیار کمتر از رقم اصلی ماشینهای موجود در بازی است .
  3. Portable Garage : در این بخش افرادی که نسخه GT PSP را انجام داده اند می توانند ماشینهای موجود در Garage خودشان را وارد بازی کرده و از آنها استفاده کنند ، این ماشینها تنها در بخش آرکید قابل استفاده هستند .


Course Maker در این بخش شما می توانید تغییرات دلخواهتان را به صورت محدود در پیست های از پیش تعیین شده در بازی اعمال کنید . در اولین مرحله می بایست Theme مورد علاقه خودتان را از میان چند پیست که خود بازی در اختیارتان میگذارد انتخاب کرده و سپس در مرحله بعد به اعمال تغییراتی در هر کدام از بخش ها یا Section های از پیش تعیین شده بپردازید .


این تغییرات شامل قسمتهای زیر می باشند :
  1. تعداد Section ها : در این قسمت می توانید پیست را به تعداد دلخواهی مسیر های کوچکتر تقسیم بندی کنید .
  2. تعیین آب و هوا : شما می توانید آب و هوای برخی از پیست ها را تعیین کنید .
  3. تعیین زمان : شما می توانید مکان خورشید را در آسمان بعضی پیست ها تعیین کنید .

در هر کدام از Section ها نیز میتوانید تغییرات زیر را اعمال کنید :
  1. Section Complexity : در این بخش شما میتوانید با اعمال یک عدد بین 0-10 میزان پیچیدگی مسیر و پیچ و خم های بکار رفته در آن را تعیین کنید .
  2. Road Width : این قسمت برای تعیین عرض جاده می باشد . هر چه عدد بزرگتری را انتخاب کنید جاده پهن تر خواهد شد .
  3. Corner Showpness : این قسمت برای تعیین نرمی پیچها بکار میرود ، هر چه عدد بزرگتری انتخاب کنید پیچها راحتتر خواهند بود .

GT Life
در واقع این بخش قسمت اصلی بازی و تجربه نهایی را در اختیار شما قرار میدهد . در این قسمت شاهد زیر مجموعه های زیر خواهید بود :





A-Spec :
در این قسمت شما کنترل ماشین خود را در اختیار خواهید گرفت و از فیزیک بیاد ماندنی بازی لذت خواهید برد . در این بخش شما شاهد مسابقاتی هستید که در 5 دسته برای تازه کارها تا حرفه ای ها تقسیم بندی شده است . با بالاتر بردن Level خودتان می توانید در مسابقات سطح بالاتر شرکت کنید . با Gold کردن هر گروه از رقابتها نیز یک ماشین علاوه بر جایزه نقدی به شما تعلق خواهد گرفت .





B-Spec :
در این قسمت شما کنترل یک یا چند AI که خودتان در قسمت Driver List یا My Drivers تولید کرده اید را بدست گرفته و راه موفقیت را برای آنها هموار خواهید ساخت و هدایت آنها را بعهده خواهید گرفت . در این بخش باید توجه کنید که راننده در حین مسابقه دچار استرس و یا بیخیالی و خونسردی بیش از حد نشود و برای این کار باید از علامت های فلش مانند استفاده کنید . در قسمت Gran Turismo Anywhere نیز می توانید حرکات راننده خود را از روی سایت مخصوص بازی تحت نظر بگیرید .

این بخش نیز شامل 5 سطح متفاوت در رقابتها میشود که با بالاتر بردن Level راننده خودتان میتوانید به آنها دست پیدا کنید .





Special Events :
این قسمت یکی از مهیج ترین قسمت های بازی میباشد که در داخل بخش GT MODE قرار گرفته است و شامل قسمتهای زیر می شود :


  1. NASCAR School : در این بخش قهرمان 4 دوره مسابقات NASCAR آقای Jeff Gordon آموزش های ویژه ای را برای شما تدارک دیده است ، فرصت را از دست ندهید !

  2. Gran Turismo Rally : در این بخش شما باید در مسابقات رالی شرکت کنید . در هر مسابقه شما باید در سه راند حریفان خودتون رو مغلوب کنید و میانگین زمانیی که هر بار از خود بجا میگذارید تعیین میکند که شما برنده اید یا بازنده . طراحی پیستها نیز در هر درجه سختی به صورت رندم تغییر میکند .

  3. Grand Tour : در این بخش شما راهی یک سفر بیاد ماندنی خواهید شد و از پیستهای مختلف موجود در کشورهای مختلف دیدن خواهید کرد و در صورت پیروزی جام قهرمانی را در حضور طرفدارانتان بالای سر خواهید برد !

  4. Sébastien Loeb Rally Challenge : شما تنها باید با یک نفر به مبارزه بپرازید. قهرمان 7 دوره مسابقات جهانی WRC در انتظار شماست، شما فقط در Gran Turismo 5 می توانید وی را مسحور توانایی های بالای خود بکنید !
  5. Karting : در این بخش شما میتوانید احساس راندن خودرو های Karting را تجربه کنید ، تجربه ای بیاد ماندنی !
  6. Top Gear Test Track : پیست Top Gear منتظر شما و هنر نمایی شماست . در این بخش شما باید 3 مسابقه سخت و طاقت فرسا را با موفقیت به پایان برسانید ، پیشاپیش به شما خسته نباشید می گوییم (!)
  7. AMG Driving Academy : خودرو هایی افسانه ای را در زیباترین پیست دنیا برانید و رکورد بزنید، این قسمت واقعاً بیاد ماندنی خواهد بود .


Car Dealer :
شما در این بخش می توانید خودرو مورد علاقه خود را تهیه کرده و از رانندگی با آن لذت ببرید ، البته اگر ته جیبتان تار عنکبوت نبسته باشد (!)


Used Car Dealer :
این بخش برای خرید ماشینهای دست دوم در بازی تعبیه شده است . شما میتوانید با داشتن کمی شانس و البته حوصله ماشین مورد علاقه خود را در این بخش که هر از چندگاهی آپدیت میشود بیابید !


Tuning Parts Shop :
این بخش جهت تقویت و ارتقاء ماشینهایی است که در اختیار دارید . شما میتوانید با خرید قطعات جدید برای خودرو خود آن را تا سر حد امکان تقویت کنید . از جمله تغییراتی که میتوانید اعمال کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • Tyres : تایرهای مخصوص زمینهای خاکی ، برفی ، ریس و ... در انواع مختلف انتظار شما را میکشند .
  • Suspention : سیستم تعلیق خودرو شما می تواند شاهد تنظیمات پیچیده تری باشد ، اگر به این قسمت سری بزنید .
  • Drivetrain : سیستم انتقال نیرو و دیفرانسیل خودرو شما می تواند با استفاده از امکانات موجود در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد .
  • Transmission : ضرایب دنده میتوانند تأثیر بسزایی در شتاب گیری خودرو شما داشته باشند ، گزینه های ساده برای افراد مبتدی و گزینه های Tune able برای افراد باران دیده توصیه میشوند .
  • Turbo Kits : توربو شارژر و سوپر شارژ های موجود در این بخش می توانند تأثیر بسزایی در چابک شدن خودرو شما داشته باشند .
  • Exhaust : اگزوز بخش مهمی از هر خودرو به حساب می آید ، هر چقدر گازهای بعد از احتراق سریعتر تخلیه شوند شما شتاب بیشتری را تجربه خواهید کرد .
  • Intake System : هوای تمیز میتواند کمک بزرگی برای انجام شدن کامل عمل احتراق در موتور خودرو شما باشد ، پس فـیلتر های هوا را فراموش نکنید .
  • Engine : جلو بندی شیطون ، موتور بازیگوش و ... توضیح بیشتری نیاز هست (؟!)
  • Body/Chassis : برای بالا بردن استحکام بدنه خودرو و کم کردن وزن نهایی آن این قسمت مفید واقع میشود ، بهتر است خودتان امتحان کنید .
این بخش برای تمامی ماشینها یکسان است و شما تنها در خرید بعضی از قطعات برای برخی از ماشینها محدودیت هایی خواهید داشت . در صورت استفاده از قطعات Tune able شما میتوانید برخی تنظیمات دلخواه را نیز علاوه بر تغییرات قطعات بر روی خودروی خود اعمال کنید .





GT Auto :
ایا شما به ماشین های خود علاقه دارید و در مورد آنها احساس مسئولیت میکنید ؟ اگر جوابتان مثبت است بهتر است هر از چند گاهی به این قسمت سری زده و ماشین خود را بشویید ، یا رنگ کنید ، یا موتورش را تعمیر کنید و ... بهتر است لیست زیر را نیز مرور کنید :
  • Paint Body : ماشین خود را رنگ کنید .
  • Oil Change : روغنش را تعویض کنید .
  • Car Wash : بدنه اش را تمیز کنید .
  • Paint Weels : رینگ هایش را رنگ کنید .
  • Change Weels : رینگ هایش را تعویض کنید .
  • Aero Parts : قطعات جانبی مانند بالچه عقب و بالچه جلو و ... را در بدنه ماشینتان بکار ببرید و در سرعت های بالا پایداری خود را بهتر حفظ کنید .
  • Overhaul Engine : موتور خود را به حداکثر پتانسیل ممکن برسانید .
  • Restor Body Rigidity : قطعات بدنه ماشینتان را تعمیر کنید و پایداری آن را افزایش دهید .
  • Racing Modifications : برای برخی از ماشینهای پرمیوم میتوانید بدنه خودرو را سبکتر کرده و از roll cage برای پایدار کردنش استفاده کنید .





License/Practice :
در بخش License بازی به شما یاد میدهد که چگونه تکنیک های درست را پیاده سازی کنید و این کار را با روشهای متنوعی به شما گوشزد میکند . این قسمت شامل شش قسمت b , a , ic , ib , ia , s می باشد و در هر قسمت 10 آزمایش در انتظار شما خواهد بود . با انجام این آزمونها شما راه و روش درست راندن را فرا گرفته و برای انجام مسابقات آماده میشوید .

در بخش Practice هم میتوانید مهارت های خود را آزموده و تقویت کنید . شما میتوانید مهارت های Drift خود را بهبود بخشیده و یا با ماشین خود در بخش Race بیشتر آشنا شوید . گزینه سوم در این قسمت نیز مسابقه با AI هایی است که ماشینهایی مشابه ماشین شما را در اختیار دارند که خالی از لطف نیست .

قسمتهای قابل توجه دیگر :
  • Items : در این قسمت شما می توانید آیتم هایی را که جایزه گرفته اید پیدا کرده و استفاده کنید .
  • Garage : اگر توانستید هر 1031 خودرو ـه موجود در بازی را صاحب شوید گاراژ بازی مکان بسیار دلپذیری برای شما خواهد بود ، چرا که ابزار مدیریتی کم نظیری را در اختیار شما قرار میدهد .
  • Driver List : در این بخش شما میتوانید به تولید AI هایی که در بخش B-Spec استفاده میکنید بپردازید و سوابق آنها را زیر نظر بگیرید .
  • Photo Album : عکسهای خود را در این محل خواهید یافت .
  • Replay Theatre : فیلمهای خود را نیز در هر صورت خواهید یافت (!)
  • Music Library : در این قسمت می توانید موسیقی های دلخواه خودتان را در بازی اجرا کنید . منتهی بیاد داشته باشید که فقط در هنگام Race موسیقی های خودتان را خواهید شنید .
  • Track List : لیستی تمام نشدنی از مسیر های ساخته شده بدست شما ! هر چقدر بیشتر وقت بگذارید این لیست طولانی تر خواهد شد .

Photo Travel/Photo Mode
در بخش Photo Mode شما می توانید انواع و اقسام افکت ها را برای گرفتن عکسهایی با کیفیت بالا بکار ببرید مانند سایز عکس ( 3:2 / 1:1 / 1.4:1 / 1.6:1 / 16:9 ) ، فاصله کانونی (14 - 500mm ) ، تنظیم دریچه عمق میدان ( F1.0 - 45.0 ) ، سرعت شاتر (1/60 - 1/8000 sec.) ، شدت نور ( -5.0 - +5.0 ) و انواع فـیلترها مانند Monochrome ، Extreme Monochrome ، Sepia ، Cool ، Warm ، Cross-Processing ، Miniature و Partial Color مورد استفاده قرار داد و Panning برای ثبت عکس های فوق العاده با استفاده به جا از سرعت شاتر و تنظیم دریچه ی عمق میدان یا دیافراگم در حرکات افقی و عمودی آبجکت های داخل تصویر استفاده نمود.

در بخش Photo Travel هم می توانید به لوکیشن های زیبا در اقصی نقاط جهان رفته و عکسهای بیاد ماندنی را تهیه کنید .

تنها کافیست مکانی را که میخواهید از خودرویتان در آن عکس بگیرید مشخص کنید و بعد با وارد شدن به محل مورد نظر در اطراف خودرو قدم زده و یک زاویه مناسب را برای گرفتن یک عکس زیبا پیدا کنید ، نتیجه کار تحسین برانگیز خواهد بود .

 

Gran Turismo TV / Museum
در این بخش شما می توانید به بهترین برنامه ها در دنیای ریسینگ دسترسی پیدا کنید و در بخش Museum از تاریخ صنعت خودرو مطلع شوید . برنامه های متنوع و با کیفیتی در این قسمت انتظار شما را خواهند کشید . قاعدتاً تمام فیلم های مفهومی که در ارتباط با Gran Turismo 5 بوده اند را نیز در این قسمت مشاهده خواهید کرد .

در این بخش برنامه هایی را که مخصوص بازی ساخته شده اند را در کنار نمایشهای معروف مربوط به دنیای خودرو از جمله D1 Grand Prix ، Video Option و Best Motoring را خواهید یافت .






Museum :
در این بخش شما میتوانید با گرفتن کارتهایی که در حالت آنلاین هر بار به صورت رندم ظاهر میشوند به بررسی تاریخچه افراد و خودرو های مورد علاقه تان بپردازید . همچنین می توانید این کارتها را با دوستانتان عوض کرده و آنها را در تجربه خودتان سهیم کنید . کامل کردن تمام کارتهای موجود در بازی با دو فاکتور حوصله و شانس رابطه مستقیم دارد (!)







Communication
در GT5 شما میتوانید با دوستان خود بهتر و بیشتر در ارتباط باشید و حتی هنگامی که پشت فرمان قرار نرگرفته اید هم با آنها خوش بگذرانید .





Racing with Friends :
ابتدا می بایست My Lounge را برای خودتان با استفاده از PlayStation®Network(PSN®) ایجاد کنید ، همچنین می توانید جاده ها و مود هایی را که در ابتدا انتخاب کرده اید را بعداً تغییر دهید . شما می توانید یا خودتان به تنهایی در یک ریس شرکت کنید و منتظر دوستانتان برای ملحق شدن بمانید و یا اینکه در صورت پر بودن لیست مسابقه از دیدن رانندگی دوستانتان به صورت زنده لذت ببرید . هنگام ریس میتوانید با دوستانتان voice chat نیز داشته باشید .

از سایر قسمتهای قابل توجه میتوان به Message Board ، Mail و Gift اشاره کرد که در بازی تعبیه شده اند و می توانید بواسطه آنها از صفحه شخصی خودتان برای دادن پیامهای کوتاه ، ایمیل های درون محیط بازی و دادن و گرفتن هدایا به دوستانتان و یا از دوستانتان لذت ببرید . این هدایا می توانند شامل کارت های Museum یا انواع تجهیزات جانبی و ماشینهای کمیاب نیز بشوند . گویا PD دوست ندارد که شما حتی یک لحظه از GT5 غافل شوید .

و در نهایت می توانید عکسها و پیست هایی را که خودتان تهیه کرده اید را در معرض دید دوستانتان قرار دهید و آنها را در تجربه خود سهیم کنید .

 


بعد از بازگو کردن برخی نکات فنی و مباحث پیرامونشان نوبت به حرف آخر میرسد ، که امیدواریم مثمر ثمر واقع شود .

حرف اول ؛ عشق
عشق به GT ، خود دلیلی ساده است . از بازی لذت بردم چون عاشقانه بازیش کردم بدون هیچ گونه پیش زمینه ای ، نه تخریب و نه بزرگ نمائی . اکنون و بعد از گذشت 10 سال نسلی جدید پای به عرضه گیم گذاشته اند و هنوز هم GT همان سحر و جادویی را دارد که 10 سال پیش ما را به خود جذب کرد ، جادوی GT در گوشت و خون طرفدارانش رخنه میکند و تا مدتها در یاد و خاطر آنها زنده خواهد ماند . بازیها برای لذت بردن هستند و GT یک یار قدیمی ، پس با عشق تجربه اش کنید تا لذت ببرید .

حرف دوم ؛ سلطان
آری سلطان ، اسمی ـه که من برایش انتخاب کرده ام .
صفتی که استقبال میلیونی مخاطبانش ، برازنده ی این عنوان میکند . استقبالی بی نظیر که سلطان هر چند سال یک بار در دنیای بازی ها رقم میزند .

حرف سوم ؛ The Real Driving Simulator
این شعار بازیست . شعاری که از همان ابتدای کار بر روی این عنوان نقش بسته بود .
در GT همه چیز رنگ و بوی واقعیت را میدهد ، لایی کشیدن های بی قید و شرط یا سرعت های ماورائی در GT جایی ندارند . پس با این انتظارات وارد دنیای GT نشوید .

حرف آخر ؛ Be Right Back
همواره میتوان از گذشته درس گرفت ، اشتباهات را دریافت و به آینده چشم دوخت .
GT هم مستثنا نیست . مطمعناً با برطرف کردن نقایص و بی سلیقگی های این شماره و پیاده کردن بهتر ایده های موجود شماره بعدی این عنوان رویایی تر خواهد شد .

پس از بازی لذت ببرید .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد