نقد و بررسی بازی Prototype

برای دیدن نقد و بررسی به ادامه مطلب بروید 

مقدمه :

بازی هایی موفق هستند که دارای نواوری هایی باشند که در سطح گیم پلی تقلیدی از دیگر بازی نباشد،در اینصورت چنین بازی ای (البته با داشتن دیگر المان ها در حد خوب) می تواند بازی موفقی از آب در آید و برای مثال می توان به بازی های Assasins Creed و Bioshock اشاره کرد.سازندگان بازی PROTOTYPE نیز در سطح گیم پلی قصد تقلید ار بازی ای را نداشته و خواستار نوآوری هایی در بازی بوده اند که در ادامه نقد خواهیم دید آیا این بازی توانست موفق شود یا نه...؟؟!!




داستان :
داستان در این بازی اولین نقطه قوت آن می باشد. شخصیت اول بازی شخصی به نام Alex Mercer می باشد و در ابتدای بازی صحنه هایی نشان داده میشود که او در آزمایشگاهی پا به فرار می گذارد، بدون اینکه چیزی از گذشته به خاطر آورد و بعد از فرار از آزمایشگاه سربازان او را مورد هدف قرار می دهند ولی بدون آنکه کوچکترین صدمه ای ببیند ، و حالا او به قدرت های خود پی می برد. او با کمک خواهرش خانه و هویت خود را پیدا می کند . Alex توسط افرادی ویروسی می شود ، ویروسی که هر لحظه ممکن است تمام شهر نیویورک را فرا بگیرد ، و Alex تمام قدرت خود را برای از بین بردن ویروس و کسانی که او را به روز در آوردن برای نابودی به کار می گیرد.داستان ویروسی شدن برای بازی ها کمی قدیمی شده ولی در صورتیکه به درستی روایت شود می توان یک داستان جالب باشد و در قسمت داستان PROTORYPE این کار را خوب انجام داده است.



گیم پلی و ارتباط با محیط :
در قسمت گیم پلی بازی دارای المان های جدیدی است که وجود خصوصیات قدیمی و نسبتا بچگانه به آن لطمه وارد کرده است.بازی PROTOTYPE یک بازی به سبک SandBox می باشد که شخصیت اول بازی (Alex) را به شهر نیویورک برده و در آنجا به انجام ماموریت های متفاوت می پردازد.بازی از این نظر شباهت زیادی به بازی معروف GTA دارد، اینطور که شما به قسمت مورده نظر در نقشه رفته و با گرفتن ماموریت در سطح شهر در بازی پیشروی می کنید.اولین تفاوت نحوه پیمایش مسیر است،دیگر شما نیازی به وسایل نقلیه برای رسیدن به مقصد ندارید و این خوده شما هستید که با استفاده از توانایی هایی که دارید این کار را انجام می دهید. Alex (شخصیت مورد کنترل بازیباز) از هر چیزی بالا می رود،و برای رسیدن به مکان های مختلف شهر باید آسمان خراش های شهر نیویورک را فتح کنید و به صورت سریعترین حالت خود را به مقصد برسانید.این یکی از جذابیت های بازی است که آنرا در کمتر بازی ای تجربه کرده اید.
Alex دارای خصوصیاتی اس که با دیگر افراد شهر متفاوت است و این دلیلی جز ویروسی شدن او نیست.او می تواند از بلندترین آسمان خراش های نیویورک به سمت پایین پرش کند طوریکه حتی کوچکترین خراشی بر روی بدن او ایجاد شود و سیستم سلامتی او را کاهش دهد(شبیه بازی CrackDown).حتی او در دویدن های طولانی مدت نیز خسته نشده و به راه خود ادامه می دهد(این یکی از خصوصیات قدیمی بازی است).کنترل Alex در بالا رفتن از ساختمان ها و مکان های مختلف راحت و آسوده می باشد که بعد از چند دقیقه بازی کردن آنرا به راحتی می توان یاد گرفت.در حیت دویدن و بالا رفتن از ساختمان ها شخصیت بازی حرکات خود به خودی از خود نشان می دهد که در این حالت بازی را به واقعیت نزدیک می کند.



یکی دیگر از خصوصیات Alex نیز که در انجام ماموریت ها نقش اساسی دارد، توانایی تغییر شکل دادن ظاهر خود می باشد،او می تواند افراد مختلف را به چنگ خود بگیرد و شکل ظاهری او را به طریقی بدزدد و این کار در ماموریت ها برای مخفی شدن از چشم دشمنان موثر است(اگر هوش مصنوعی بازی خوب بود در این قسمت جذابیت بازی بیشتر می شد).کلیدی نیز در بازی برای کنترل ظاهر شخصیت وجود دارد.
دیگر خصوصیت Alex که مهمترین نقش را در گیم پلی و ماموریت ها دارد،توانایی های مختلفی است که با استفاده از دو دوست خود به وجود می آورد.دست Alex با توجه به ویروسی شدن او ، چندین قابلیت دارد که به مرور در بازی آنها را به دست می آورید ، البته ابتدای بازی سازندگان تمام توانایی های دست او را به نمایش می گذارند که البته به بازی لطمه زده است(چه بهتر که به مرور در بازی این قسمت ها را می دیدیم)درست او توانایی این را دارد که به چنگال های برنده و تیزی تبدیل شود که برای هر موجود زنده ای خطر آفرین است.با این چنگال ها شما می توانید انسان ها را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و یا ماشین ها را منفجر کنید.به مرور که در بازی پیش می روید قابلیت های جدید نیز اضافه می شود و این کمی مبارزات را غیر تکراری می کند(با توجه به اینکه روند کلی بازی تکراری است).مشت های آهنین او برای نابودی تانک ها و ضربات قدرتی به کار گرفته می شود.در کل سیستم مبارزات در بازی بهترین و اساسی ترین قسمت برای این بازی به ظاهر SnadBox است.

مبارزات برای دشمنان نیز متفاوت هستند.کلا دشمنان شما از سه گروه تشکیل شده اند:نیروهای نظامی ، مردو تبدیل شده به زامبی و خود زامبی ها.معمولا نابودی نیروهای نظامی و مردم کار راحتی است چون تنها با یک ضربه شمت و یا پرش به هوا و فرود آمردن روی آنها نابود می شود.البته سیستم سلامتی بازی نیز به راحتی احیا می شود چون با نابودی هر چیزی شما می توانید سلامتیتان را تامین کنید.ولی زامبی ها برای نابودی نیاز به تعداد ضربات بیشتری داردند.البته نیرو های نظامی دارای تانک ها و هلیکوپتر ها و جنگ افزارهای مختلف هستند که کار نابودی انها را مشکل تر می کند، به خصوص اگر در محیی تعداد نیروهای نظامی زیاد باشد در اینصورت تانک ها و هلیکوپترهای زیادی برای نابودی شما ماموریت می گیرند.یکی از راههای جالب برای نابودی هلیکوپترها پرش به سمت آنها و سپس نابودی آنها بوسیله ضربات پای شما می باشد و یا با خرید آیتمی شما می توانید خلبان را از هلیگوپتر به بیرون پرت کرده و کنترل آن را به دست بگیرید.ناگفته نماند قابلیت ارتقا در حرکات Alex و همچنین یادگیری حرکات جدید نیز وجود دارد.شخصیت بازی همچنین قابلیت بلند کردن اجسام سنگین را دارد ، او می تواند ماشین چند تنی را به راحتی به بالای سر خود برده و با پرتاب چند متری و در پی منفجر شدن آن باعث نابودی دشنمان شود.




گرافیک :
گرافیک بازی را می توان از دو جنبه بررسی کرد:گرافیک از نظر فنی خوب کار شده است و می توان گفت در حد بازی های نسل حاضر می باشد ، ولی در مقابل گرافیک بازی از جنبه هنری ضعیف کار شده است و هیچ نوآوری در آن به کار برده نشده است.بافت شهر نیویورک نزدیک به واقعیت می باشد ولی نه در حد بازی زیبای GTA . ساختمان ها با جزییات متوسطی خلق شده اند و همینطور وسایل نقلیه و بافت های دیگر.یکی از بدترین افکت های گرافیکی موجود در بازی آب می باشد.در اطراف شهر نیویورک و منهتن آب هایی وجود دارد که از هر نظر شباهتی به آب ندارد و توی ذوق می زند ، البته آب در بازی نقشی ندارد طوریکه اگر شما Alex را به درون آب پرتاب کنید الکس خود به خود به بیرون از آب می پرد.

طراحی مردم و افراد بازی با جزییات خوبی کار شده اند ، چهره شخصیت های بازی از نکات خوب گرافیک بازی است .ولی مردم شهر نیویورک از تنوع خوبی برخوردار نیستند و اکثرا شییه هم هستند.افکت انفجار در بازی بسیار خوب آفریده شده استو این یکی از عوامل جذابیت های بازی در مبارزاتش است.شما با پرتاب موشک شاهد انفجار های واقعی هستید که موج ناشی از آن را می توانید حس کنید(انفجار ها در بازی در حد بازی GTA هستند). تخریب پذیری در بازی نیز خوب کار شده است و اگر به انفجار های بازی اضافه شود صحنه های جالبی را بوجود می آورد.البته این تخریب پذیری ها مربوط به وسایل نقلیه و دیوارهای خاص پادگان می باشد نه ساختمان های شهر.

انمیشن های بازی نیز در حد متوسطی کار شده است .حرکات مردم در حد بازی های نسل حاضر نمی باشد ، ولی در عوض Alex از انمیشن راضی کننده ای برخوردار است.در هنگام بالا رفتن Alex از ساختمان ها زیر پای او مقداری آجر پاره و خرده سیمان ریزش می کند و این در حالی است که اصلا جای پای او بر روی سطح باقی نمی ماند .با بالا رفتن از ساختمان های بلند شما شاهد ساختمان های زیبای شهر نیویورک هستید که زیبا خلق شده اند .در کل به گرافیک بازی نمره متوسطی تعلق می گیرد که این از نقاط ضعف یک بازی SanBox می باشد.




هوش مصنوعی و صدا گذاری :
هوش مصنوعی نیز در بازی از نقاط ضعف آن می باشد و این مبارزات را بعد از چند ساعت بازی کردن تکراری می کند. متاسفانه رفتارهای مردم شهر و نیروهای نظامی اصلا قابل قبول نیستند و یک محیط پویا و دینامیک را از بازی می گیرد و شما را با بازی نسبتا خشکی روبرو می کند.سرباز ها و نیروهای نظامی به محض دیدن شما به سمت شما شلیک و هجوم می آورند ، بدون هیچ حرکت جالب. زامبی ها تنها شعور این را دارند که به طرف شما دویده و با ضربات سهمگین شما را از پای در آورند.

صداگذاری از نقاط خوب بازی است.صدای محیط و مردم در هنگتم هرج و مرج واقعا خوب کار شده است و نزدیک به واقعیت می باشد .صدای شخصیت های بازی نیز به دست افراد زبده ای سپرده شده است که نمره قابل قبول می گیرد.ارزش تکرار بعد از پایان بازی بسیار کم است با توجه به این که با یک بازی Open World روبرو هستیم و برای پایان بازی نیاز به 9-7 ساعت بازی کردن لازم دارید.


نتیجه گیری :
در کل PROTOTYPE می توانست با از بین بردن ضعف خای خود به یکی از بهترین بازی های این زانر تبدیل شود ، ولی اکنون نیز اگر بعد از چند ساعت بازی کردن خسته نشوید ارزش بازی کردن را دارد.

کپی برداری بدون ذکر منبع ::گینگ گیم:: غیر مجاز می باشد .

نقد و بررسی بازی Prototype

سازنده Radical
ناشر Sierra
پلتفرم X360 - PS3 - PC
سبک Open World-Action/Adventure
بازی های مشابه CrackDown-X_Men
نکات مثبت داستان جالب-حرکات منحصر به فرد Alex-مبارزات
نکات منفی گرافیک نه چندان جالب-هوش مصنوعی ضعیف-تکراری شدن

کپی برداری بدون ذکر منبع ::گینگ گیم:: غیر مجاز می باشد .

 

 نمره ی گینگ گیم به بازی


6.5

 7.5

8
داستان 7

نمره کل بازی : 8.25

نظرات 4 + ارسال نظر
سید محمد رضا مصطفوی چهارشنبه 8 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:36 ب.ظ http://gamesaz.4-u.ir

سلام مطلب خوبی بود

فارسی۱ جمعه 17 دی‌ماه سال 1389 ساعت 02:17 ب.ظ http://www.farsi1.bloglor.com

مطلب خوبی بود

farsi1 یکشنبه 19 دی‌ماه سال 1389 ساعت 05:15 ب.ظ http://www.farsi1.bloglor.com

سلام مطلب خوبی بود

محمد یکشنبه 19 دی‌ماه سال 1389 ساعت 05:18 ب.ظ

باز هم بزار
خیلی با حال بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد