Square Enix

سری بازی های FF همیشه جزو بزرگترین عناوین RPG بوده اند. عنوانی که هم در کشورهای شرقی و هم در غرب طرفداران زیادی دارد. سری های FF همیشه متکی بر داستان و شخصیت پردازی قوی بوده اند که با مخلوط شدن سبک RPG یک سرگرمی ناب را خلق می کردند. در آخرین FF عرضه شده که نسخه سیزدهم این افسانه است، ما سفری دوباره به دنیای خیالی FF داریم که این بار به لطف کنسول های نسل جدید با جلوه ای متفاوت ساخته شده است. حال باید دید آیا Square Enix این بار هم توانسته ادامه ای مناسب بر بزرگترین JRPG تاریخ عرضه کند یا خیر.


داستان

قهرمان این شماره Lightning است. این بار او به دنبال خواهر گمشده خود می گردد و ماجرا از این جا شروع می شود. در اوایل داستان ما با Lightning و همراهش Sazh آشنا می شویم. در ادامه این دو نفر به چهار شخصیت دیگر می پیوندند و گروهی قدرتمند تشکیل می دهند. شخصیت پردازی این قسمت فوق العاده کامل و عمیق کار شده، طوری که واقعا با تمام شخصیت ها احساس همذات پنداری می کنید. بحث و کشمکش های بین Lightning و Snow کله شق بسیار جالب شده است. متاسفانه شخصیت Vanille اصلا خوب کار نشده و واقعا در بعضی مواقع اعصاب خرد کن است. داستان در نیمه اول بسیار جذاب و با ثبات است، ولی متاسفانه در نیمه دوم کمی رنگ می بازد و از جذابیت آن کاسته می شود. شخصیت ها در نیمه دوم کمتر پرداخته شده اند و اینجاست که دوست دارید به روال اول داستان بازگردید. در ادامه در قسمت های پایانی داستان، دوباره به جذابیت قسمت اول و حتی بیشتر از آن می رسیم و از این جا تا پایان بازی داستان بسیار گیرا باقی خواهد ماند. حفره میانی در قسمت دوم، یکی از ضعف های داستان این شماره به حساب می آید. در کل داستان FFXIII بسیار عالی نوشته شده که باید آن را تجربه کنید تا به عمق ماجرا پی ببرید.

گرافیک

گرافیک سری بازی های FF همیشه جزو بهترین ها بوده و SE این بار بسیار سعی کرده در این قسمت قوی تر از گذشته عمل کند. دنیای Cocoon بسیار پر جزئیات و دقیق طراحی شده است. همه جا خیلی درخشان و کریستالی است. ساختمان ها و قلعه های بزرگ، بسیار پر جزئیات، منطقی و پیچیده طراحی شده اند. گرافیک هنری هم خیلی عالی طراحی شده و رنگ آمیزی جذاب و متنوع، همراه با خلق یک دنیای زیبا، چشم ها را نوازش می کنند. البته مشکلاتی در زمینه بعضی بافت ها و یا مات بودن بعضی تصاویر در Cutsceneها به چشم می خورند که البته در نسخه PS3، به دلیل رزولوشن بالاتر این مشکلات وجود ندارند. فریم ریت بازی معمولا ثابت است، ولی در بعضی نبردها وقتی نفرات زیاد هستند کمی مشکلات فریم ریت به چشم می خورند. جزئیات کار شده در شخصیت ها فوق العاده بالا هستند، مخصوصا شخصیت های اصلی که همگی اثر مرد افسانه ای SE یعنی آقای تتسویا نومورا (Tetsuya Nomura) هستند. سطح گرافیکی بازی در Cutsceneها با این که Real-Time هستند، بالاتر از گیم پلی هستند. در کل FFXIII در بخش گرافیک مشکلات ریز و درشتی دارد، ولی به طور کلی گرافیک خوب و جذابی را مشاهده می کنیم که طراحی هنری آن بیش از هر چیزی به چشم می آید.

موسیقی/صداگذاری

موسیقی های حماسی و زیبای FF همیشه جزو بهترین ها بوده و هست. ولی افسوس و صد افسوس که FFXIII از حضور استاد جاودان نوبو اوئماتسو (Nobu Uematsu) محروم است. در این شماره آقای ماساشی هامائوزو (Masashi Hamauzu) و دیگر اعضای گروه موسیقی سری بازی های قبل این وظیفه را بر عهده گرفته اند و این بار حماسی تر از گذشته آهنگ های زیبایی FFXIII را ساخته اند. در لحظه های نبرد، با موسیقی جنگی و حماسی رو به رو هستیم که عمق مبارزه را نشان می دهد و در صحنه های خارج از مبارزه مثل دیالوگ ها و گشت زدن در بازی موسیقی آرام و زیبای FF نهایت احساسات و فانتزی بودن دنیای Cocoon را نشان می دهد. در قسمت صداگذاری شخصیت ها، همان صداگذارهای قبلی همراه با یک تیم جدید کار کرده اند که همانند گذشته بسیار جذاب شده است. صداها نه تنها شدیدا به ظاهر شخصیت ها می خورند، بلکه خیلی با احساس و حرفه ای کار شده اند. صداگذاری محیط و مبارزات هم خیلی زیبا شده و دقیقا حس حضور در یک میدان جنگ فانتزی را القا می کند. صدای موجودات عجیب و غریب هم خیلی جالب و ریز بینانه ضبط شده است. در کل در بخش موسیقی و صداگذاری همانند قبل با یک عنوان بسیار خوب رو به رو هستیم.

گیم پلی

گیم پلی سری بازی های Final Fantasy و به خصوص قسمت 13 بر پایه سیستم مبارزات و انتخاب استراتژیک مناسب برای گیم پلی Command-Base بازی است. سیستم مبارزه بازی بیشتر شبیه چیزی است که در بازی Final Fantasy X-2 دیده شده بود. دشمن هایی که در Final Fantasy XIII دیده می شوند با محیط بازی کاملا یکسان هستند. سیستم Active Time Battle دوباره در این شماره حضور دارد، اما کارایی آن کمی متفاوت است. بازیکن قادر است که تعداد زیادی دستور را با هم اجرا کند. به این صورت می تواند ضربه های قوی تری به دشمنان وارد کند. سیستم مبارزه ای بازی به گونه ای است که بازیکن در یک لحظه فقط کنترل یکی از شخصیت های گروه چهار نفره اش را برعهده دارد. دستورات چندگانه را می توانید قبل از اینکه نوبت شما فرا برسد، اجرا کنید و زمانی که نوبت شما شد آن ها را اجرا کنید. برخی از دستورها موجب قوی تر شدن شخصیت شما می شوند. این دستورات شامل حمله، آتش، کولاک و یا شفا دادن هستند. همچنین دستورهایی مانند Ruin ،Ruinaga و Radial Strike هم وجود دارند که برای اولین بار در این سری بازی ها دیده می شوند. تفاوت های زیادی میان سیستم دستورها در نسخه 13 با سایر نسخه ها وجود دارند که باعث شده کمی گیم پلی بازی برای بازیکنان قدیمی تازه شود. اما گیم پلی این بازی به قدری کامل یا شاید پیچیده است که حتما باید بازی های این سبکی را قبلا بازی کرده باشید تا کمی با گیم پلی این بازی بیشتر آشنا شوید. اما همان طور که گفته شد طرفداران بازی Final Fantasy قطعا با کنترل آن و نحوه گیم پلی بازی آشنایی کامل دارند و با مشکلات جدی رو به رو نخواهند بود.

نتیجه گیری

نسخه سیزدهمین از سری بازی های Final Fantasy به تهیه کنندگی آقای یوشینوری کیتاسه (Yoshinori Kitase) کارگردان شاهکارهای FFVIII و FFX و کارگردانی آقای موتومو توریاما (Motomu Toriyama) یک تجربه بسیار عالی خواهد بود. داستان بسیار زیبا، گرافیک بسیار جذاب و هنری در کنار موسیقی فوق العاده قطعا FF را در صدر بازی های RPG قرار می دهد و در خاطرات طرفدارانش ثبت می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد